Translate

2007年11月15日星期四

The Road Not taken

The Road Not taken
Robert Frost (1874–1963). Mountain Interval. 1920.

TWO roads diverged in a yellow wood,
And sorry I could not travel both
And be one traveler, long I stood
And looked down one as far as I could
To where it bent in the undergrowth;
Then took the other, as just as fair,
And having perhaps the better claim,
Because it was grassy and wanted wear;
Though as for that the passing there
Had worn them really about the same,
And both that morning equally lay
In leaves no step had trodden black.
Oh, I kept the first for another day!
Yet knowing how way leads on to way,
I doubted if I should ever come back.
I shall be telling this with a sigh
Somewhere ages and ages hence:
Two roads diverged in a wood, and I—
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.

我很喜欢这首诗。
以前妹妹说她喜欢时,我不以为意, 只不过是普通的一首诗。。
但是当自己站在人生分岔路时,才知道这首诗的意义。
选择的确很痛苦。
到底要到英国去还是留在马来西亚?
我和诗里的路人一样 , 我望不见前方,很害怕
去会怎样?不去又会怎样?
耳边又响起那长辈的话,“你担心一百样事情,也许只有一件会发生”
是的,与其在这分岔点踌躇不前,担心害怕,不如我做个决定。
我决定到英国去。
不去的话,我的人生又会多一个遗憾。
常常去某地方旅行, 买东西时常犹豫不决,然后决定不买,等后悔再回头去找,已经太迟,被人买了,才来遗憾。。。
明明有个景色想拍下,却因别人赶时间而匆匆离去,然后又遗憾。。
所以,为了不再遗憾,我决定去英国。
人生有多少机会可以到外国去旅居?也许一世人也没有
而且我从小就幻想自己到不同的国家去旅居,每个国家留几年,去看看不同的文化。。
虽然不是完全做到,但至少还可以到外地去住住嘛,已经很开心了。。

当然做这决定时,是有点痛苦,还动摇了蛮多次
幸好身边有几位朋友给与精神上的支持和鼓励,我才站稳了。。
真的很感谢你们在我偏离初衷快放弃时让我回到原点

所以,我选择了这段较少人走的路- the road not taken
当然,这会是一条很难走的路,前面充满了未知
会有怎样的日子?我不知道
回马后要做什么工?我不知道
耳边还会有很多反对声和取笑声。
“美玉,你干么去做廉价劳工?”
“美玉,你这样子丢下生意不理, 值得吗?”---没丢下啦。。
“美玉,你去洗大饼?” "跳飞机?”
然后就露出不解和鄙视的眼光。。
所以,我必须很坚定,必须把耳朵关掉。。。
我必须很清楚明白我自己的目的。。
不管什么工作也好,都有它值得学习的地方
坚定!坚定!再坚定!!
我相信不管多坎坷的路,只要你坚持往前走,一定会到达风景幽美的目的地。。
就好像每次去爬山,半路快放弃时,只要坚持下去,到了山顶,看见美丽的景色时,什么疲惫痛苦都值得,那种感觉真的超棒

2 条评论:

bethewan 说...

dear byeok,

seems life good therE~.......

OPPsss...seems like i even dunno how to express myself than u...hehe...nvm lar...hope u live happily there...stay strong....just contact me if there is any unhappy...

miss u always...

bethewan

孤单旅人 说...

hehe, thank you for your support and wishes, I will learn to be strong ya..u too, dun be too stress ya..all the best
: )